MATRAKÇI NASUH’UN İZNİK ŞEHİR MİNYATÜRÜ ÇİNİ UYGULAMA ÖRNEĞİ*


Özet Görüntüleme: 277 / PDF İndirme: 144

Yazarlar

  • Mehtap Araz Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Selda Mant Menay seldamant@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7503443

Anahtar Kelimeler:

Matrakçı Nasuh, minyatür, çini

Özet

  1. yüzyılın Rönesans sanatçısı olarak nitelendirilen Matrakçı Nasuh (?-1564), Osmanlı Tasvir Sanatları içinde oluşturduğu özgün üslubu ile varlık göstermiş ve kendinden sonraki nakkaşlara da örnek olmuştur. Çalışmada Matrakçı Nasuh’un sanatı ele alınarak döneminin dil, kültür ve inanç çeşitliliği vurgusu ile onun entelektüel kişiliğinde ve eserlerinde nasıl hayat bulduğu ve yansıdığı ortaya konmuştur. Bu çalışmanın amacı, Matrakçı Nasuh’un şehir minyatürlerinin 16.yy. Osmanlı tasvir sanatları içinde tarihi gelişimi içerisinde incelenerek Matrakçı Nasuh’a ait seçilen İznik şehir minyatür örneğinin çini yüzeye uygulanması ve gelenekli sanatlar ve plastik açıdan değerlendirilmesidir. Ayrıca çalışmada 16.yy. Osmanlı dönemi minyatür sanatında kullanılan malzeme, teknik ve üslup özellikleri incelenerek, farklı disiplinde yer alan bu iki gelenekli sanatın çini yüzeye uygulanabilirliğini göstermesi ve geçmişten geleceğe süregelen teknikleri karşılaştırması açısından önemlidir. Araştırmada tarama ve betimsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Günümüz İznik Ayasofya Camii mimarisinin, karşıdan ve kuşbakışı fotoğraf çekimi yapılarak, orijinal minyatüre Matrakçı Nasuh’un teknik ve kompozisyon özellikleri model alınarak, çini yüzeye aktarımı sağlanmıştır. Farklı disiplinlerde olan bu iki sanatın uygulanabilirliği ve elde edilen tespitler sonuç bölümünde değerlendirilmiştir.

Referanslar

And, M. (2014). Osmanlı Tasvir Sanatları 1, minyatür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul

Atasoy, N. (2015). Silahşör, tarihçi, matematikçi, nakkaş, hattat, Matrakçı Nasuh ve Menazilname’si, Masa Yayınları, İstanbul.

Bağcı, S., Çağman, F., Renda, G. ve Tanındı, Z. (2006). Osmanlı Resim Sanatı, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayınlar Genel Müdürlüğü, İstanbul.

Binark, İ. (1978). Türklerde Resim ve Minyatür Sanatı, Vakıflar Dergisi, 12(825), 277-278.

Çelikbağ T., Geçen F.(2019). Matrakçı Nasuh’un Topografik Minyatürlerinde Panoramik Görünüm. Toplum Bilimleri Dergisi – 27 : 744-757 Doğanay, A. (2010). Türk Çini Sanatı, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi Yayını, Eskişehir.

Dönmez, İ. ve Göker, P. (2018). Osmanlı dönemi minyatür sanatında topografik kent tasviri. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(23), 1121-1129.

Ebel, K. O. (2005). Osmanlı Şehir Tarihinin Görsel Kaynakları, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3(6), 487-515.

Mahir, B. (2004).Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.

Özgül, G. E. (2012). Farklı Bir Görme Biçimi Olarak Tasvir: Matrakçı Nasuh’un Topografik Tasvirleri. Milli Folklor Dergisi, 24(96), 170-186.

Tanındı, Z. (1996). Başlangıcından bugüne Türk Sanatı Dizisi, Türk Minyatür Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.

Unat, Y. (2016). 16. Yüzyılda Osmanlılarda Çok Yönlü Bir Bilim İnsanı: Matrakçı Nasuh. Dört Öge Dergisi, 4(9), 17-35.

Yurdaydın, H. G. (1963). Matrakçı Nasuh, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara.

Elektronik Kaynaklar:

https://www.gzt.com/arkitekt/ozgun-kent-tasvirleriyle-matrakci-nasuh-3660282 (Erişim: 13.11.2022)

İndir

Yayınlanmış

2023-01-05

Nasıl Atıf Yapılır

Araz, M., & Mant Menay, S. (2023). MATRAKÇI NASUH’UN İZNİK ŞEHİR MİNYATÜRÜ ÇİNİ UYGULAMA ÖRNEĞİ*. Atlas Journal, 8(50), 2838–2850. https://doi.org/10.5281/zenodo.7503443

Sayı

Bölüm

Makaleler