Metaverse’e Doğru İç Mekân Yaklaşımları
Özet Görüntüleme: 899 / PDF İndirme: 147
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8384023Anahtar Kelimeler:
Metaverse, iç mekân, tasarım, dijital, iç mimarlıkÖzet
Covid-19 pandemisinin eğitim, kültür, sağlık, ekonomi alanlarında olduğu kadar sosyal hayatta da etkisinin devam etmesi beraberinde olumlu ve olumsuz gelişmeleri getirmiştir. Ölümcül virüsün hızlı yayılımını kontrol altına alabilmek için temizlik, fiziki mesafe ve maske kullanımı gibi önlemler alınmış ve karantina uygulamaları başlamıştır. Uzayan karantina süreçleri iş ve eğitim hayatının dijital platformlara taşınmasını hızlandırmış ancak insanların sosyalleşebilme olanaklarını ise kısıtlamıştır. Pandemi sürecindeki sınırlama ve önlemler; sosyal ilişkilerin, toplumsal etkileşimlerin olumsuz etkilendiği, bireylerde yalnızlaşma duygusunun arttığı, kaygı, depresyon, stres seviyelerinin yükseldiği ve bireylerin yaşam kalitesinin düşmesine sebep olan kolektif toplumu etkileyen birçok soruna yol açmıştır. Bu sorunları en aza indirgeyebilmek için bireylere başkaları ile de sosyalleşebilecekleri dijital platformların sağlanması, farklı kullanıcı deneyimlerinin sunulması yeni dijital platformların gündemde daha fazla yer almasını ve yaygınlaşmasını sağlamıştır. Sanal dünyaya ilgisi artan insan için kültürel etkinliklerine katılabileceği, kendi ekonomi, sanat, yaşam alanlarını oluşturabildiği farklı alternatiflerin ön plana çıktığı dijital dünyalar gelişmeye devam etmektedir. Sanal ortamların çeşitli platform ve uygulamalarının bir araya gelebildiği, kullanıcıların bulundukları yerden bağlanabildiği ve birçok şirket ve markanın kendi dijital dünyasını oluşturabildiği, etkileşimin ön planda olduğu evren ötesi olarak da tanımlanan Metaverse ise giderek merak uyandırmaktadır. Dijital ekonomisini beraberinde getiren bu sanal evrende alım satım yapmak mümkün olmakta, tasarım ve sanat içeren birçok şey maddi değere dönüşebilmektedir. Fiziksel hayatın her alanında dijital dönüşümü kolaylaştırma katkısıyla gündeme gelen Meta evrende boşluğun tanımlanmasının diğer bir boyutu olan mimari yapılaşma ve iç mekân duvar, tavan ve zemin gibi tanımlanmış yüzeyler, kullanıcıların mekânsal algısını pozitif yönde etkilemektedir. Bu bağlamda dijital yapı ve yüzey tasarımlarının gerçek dünya ve hayal ötesi tasarımlar ile ilişkilendirilmesi beraberinde gerçekçilik üzerinden kurgu yaşam alanlarının oluşturulmasında iç mekân tasarımını ve iç mimarlık disiplinini gündeme getirmektedir. Meta evrende iç mekânların iç mimari tasarım disiplini bağlamında ele alınması gerekliliği ön plana çıkmakta ve tasarımların maddi değere dönüşmesi iç mimarlık mesleki uygulama alanlarına yeni bir katkı sağlayacaktır.
Referanslar
Atalay, F., (2021, Ağustos 17). Z kuşağından sonra sıra onlarda: alfa kuşağının devri başlıyor, Cumhuriyet Gazetesi. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/z-kusagindan-sonra-sira-onlarda-alfa-kusaginin-devri-basliyor-1861209
Badgers, H. (2021, Haziran 16) Web 1.0’dan web 4.0’a internetin evrimi. Nttdata. https://nttdata-solutions.com/tr/local-blog/web-bir-sifirdan-web-dort-sifira-internetin-evrimi/
Ball, M., (2020, Ocak 13). The metaverse: what it is, where to find it, and who will build it. Matthewball. https://www.matthewball.vc/all/themetaverse
Berners-Lee, T., (1998, Mayıs 7). The worldwide web: a very short personal history.W3C. https://www.w3.org/People/Berners-Lee/ShortHistory.html
Berners-Lee, T., Fischetti, M. (2001). Weaving the Web: The original design and ultimate destiny of the World Wide Web by its inventor. Diane Publishing Company.
Birand, K., (2022), Metaverse ve NFT gerçeği. https://www.youtube.com/watch?v=ikLHLqGxExg&t=1070s&ab_channel=KorayBirand
Bohil, C., Jeong, E.J., Owen C.B., Alicea, B., Biocca, F., (2009) Virtual Reality and Presence
In book: 21st Century Communication: a reference handbook (pp.22) Chapter: 59 Publisher: Sage Editors: William F. Eadie DOI:10.4135/9781412964005
Bostancı, M., Uncu, G. (2021). Metaverse: sanal mı gerçek mi? Y. Adıgüzel, M. Bostancı (Ed.), Dijital İletişimi Anlamak-2 içinde (154-169. ss.).Palet Yayınları. ISBN: 9786257675888
Ciotti, M., Ciccozzi, M., Terrinoni, A., Jiang, W., C., Wang, C., B. & Bernardini, S. (2020) The covid-19 pandemic. Critical Reviews In Clinical Laboratory Sciences, 57:6, 365-388, DOI: 10.1080/10408363.2020.1783198
Davutoğlu, N., (2020). Üçüncü ve dördüncü sanayi devrimleri arasındaki temel ve sistematik farklılıkların determinist bir yaklaşımla analizi. Management And Politicial Sciences Review Dergisi, 2 (1), 176-194. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mpsr/issue/57618/739808
Dean, S., (2021, Mart 11). $69 million for digital art? the NFT craze, explained. Los Angeles Times. https://www.latimes.com/business/technology/story/2021-03-11/nft-explainer-crypto-trading-collectible
Durukan, A. & Öztürk, Ö. B. (2020). Küresel salgından iç mimari çıkarımlar: Boşu tasarlamak ve boşluk körlüğünden kurtulmak. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(56), 1962-1968.
Ersöz, B. (2020, Aralık 15). Yeni nesil web paradigması-web 4.0. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1 (2) , 58-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bibted/issue/57253/796030
Gaubert, J., (2021, Kasım 11). Seoul to become the first city to enter the metaverse. What will it look like? Euronews. https://www.euronews.com/next/2021/11/10/seoul-to-become-the-first-city-to-enter-the-metaverse-what-will-it-look-like
Karyağdı, G., Yıldız, S. (2021). Dijital inovasyonun iç mekânlara yansıması ve örnekler üzerinden incelenmesi. [Tam metin bildiri kitabı] s. 117-126. II. Uluslararası Bilim ve İnovasyon Kongresi (INSI 2021). ISBN: 978-605-74786-3-4
Kozanoğlu, H., (2018). 50 Soruda Teknolojik Gelişmeler ve Hayatımız (1.baskı). Altınbaş Üniversitesi Yayınları. ISBN: 978-605-2065-11-2
Newton, C., (2021, Temmuz 22). Mark in the metaverse Facebook’s CEO on why the social network is becoming ‘a metaverse company’. The Verge.
https://www.theverge.com/22588022/mark-zuckerberg-facebook-ceo-metaverse-interview
Nuroglu, E. & Nuroğlu, H., H. (2021). Büyük sıfırlama: covid-19 sonrası kapitalizm yenilenerek yoluna devam edebilecek mi? / The big reset: will capitalism be renewed after covid-19 and continue on its way?. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 5 (1), 175-198. DOI: 10.29216/ueip.907609
Sezerer Albayrak, E. (2019). Sosyal ağlar ve modern insanın yalnızlaşması: coca-cola reklam örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (70) , 929-942. DOI: 10.17755/esosder.486718
Stephenson, Neal (1992). Snow Crash (First ed.). New York, N.Y. Bantam Books. ISBN 055308853X.
Soykan, B., (2022, Şubat 9). Samsung, ‘Galaxy Unpacked’ etkinliğini metaverse’te canlı yayınlayacak!. Teknotalk. https://www.teknotalk.com/samsung-galaxy-unpacked-etkinligini-metaversete-canli-yayinlayacak-100969/
Sputnik Türkiye (202, Mart 18). Gucci'nin en ucuz ayakkabısı satışta: 12 dolara dijital sneaker. Sputnik. https://tr.sputniknews.com/20210318/guccinin-en-ucuz-ayakkabisi-12-dolara-dijital-sneaker-1044059165.html
Pallasmaa, J. (2020). Tenin gözleri: mimarlık ve duyular (A.U. Kılıç, Çev.). Yem Yayın
Petekci, A. R. (2021, Haziran 15). Endüstri 4.0: fırsat mı tehlike mi? Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 2 (1), 7-15. ://dergipark.org.tr/tr/pub/bibted/issue/60460/850422
Taşlıbeyaz, E. (2019, Eylül 25). Z kuşağı ile ilgili araştırma eğilimlerinin ve eğitime yönelik katkılarının analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (3), 715-729. DOI: 10.16953/deusosbil.456533
Tekno Reset, (2021, Ağustos 9). Fortnite’ın Ariana Grande konseri metaverse’de bir müzik tadı sunuyor – techcrunch. https://www.teknoreset.com/fortnitein-ariana-grande-konseri-metaversede-bir-muzik-tadi-sunuyor-techcrunch/
T24 Bağımsız İnternet Gazetesi, (2021, Kasım 08). Microsoft metaverse evrenini Teams'e entegre ediyor. https://t24.com.tr/haber/microsoft-metaverse-evrenini-teams-e-entegre-ediyor,991660
Yıldız, İ., Çıkrıkçılı, U. ve Yüksel, Ş. (2020, Mart 28). Karantinanın ruhsal etkileri ve koruyucu önlemler. İstanbul Tabip Odası Koronavirüs (Covid-19). Türkiye Psikiyatri Derneği Ruhsal Travma ve Afet Çalışma Birimi. https://www.istabip.org.tr/koronavirus/Haberler/5612/karantinanin-ruhsal-etkileri-ve-koruyucu-onlemler
Yüksel, Ş., Yıldız, S. (2022). Metaverse dünyasında değişen sanal-gerçek mekânlar ve tasarımcının rolü. [The book of full papers] ( Kotuk, M., Ed.) s. 507-519. 7th International Zeugma Conference On Scientific Researches. ISBN - 978-625-7464-72-7
İndir
Yayınlanmış
Sürüm
- 2023-09-27 (3)
- 2023-09-27 (2)
- 2022-10-20 (1)
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.