Türkleri Konu Alan Filmlerde Oryantalist Bakış Açısı Bağlamında “Drakula Başlangıç” ve “Türk Hamlesi” Adlı Filmlerin İncelenmesi


Özet Görüntüleme: 195 / PDF İndirme: 49

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8359164

Anahtar Kelimeler:

Doğu-Batı Çatışması, Oryantalizm, Drakula Başlangıç, Türk Hamlesi

Özet

  1. yüzyılla birlikte batılı seyyahların söylemlerinden hareketle doğu medeniyetlerinin bir batılı gözüyle ele alınması oryantalizmin temel işleyiş döngüsünü oluşturmaktadır. Tarihsel süreçte haçlı seferlerine kadar dayanan din merkezli doğu-batı çatışması sadece teolojik bir çatışma niteliğinde gelişmemiştir. Özellikle 19. yüzyılla birlikte edebiyat, resim ve diğer batı merkezli sanat idealarında kalıplaşmış bir doğu tipolojisi yıllarca ele alınmış ve alınmaya da devam etmektedir. Doğu medeniyet bloğu içerisinde de yer alan Türk kültürüne ait oryantalist belleği batının bütün sanatsal argümanlarında görülmektedir. Günümüz dijital çağda ise özellikle kurgulanmış olaylar etrafında perdeye aktarılan sinema filmlerinde de Türk kültürüne ait bu oryantalist imgeler, ritüeller ve karakter tipolojileri yer almaktadır. Belli bir oryantalist geleneğe göre şekillenen senaryoların görsel dijital iletişim düzeyinde alıcı konumunda yer alan izleyicide belli bir görsel algı yönetiminin de sağlama durumu kaçınılmaz bir refleks olarak kabul edilmektedir. Tüm bu bilgiler ışığında bu araştırma ile Türk Hamlesi ile Drakula Başlangıç adlı filmlerde Türk kültürüne dair oryantalist bakış açıları incelenmiştir. Filmlerde yer alan bazı diyalog ve görsel sahneler, belirlenen ana temalar altında deşifre edilerek içerik analizi yapılmıştır. Belirlenen ana temalar, ritüel, din, kültür, imge ve karakter tipolojisi değişkenlerine bağlı olarak ele alınmıştır. Belirlenen bu unsurlar oryantalist bakış açısıyla ilişkilendirilip içerik analizi metodu altında derinlemesine betimsel olarak analiz edilmiştir.

Referanslar

Beceri̇kli̇, R. (2020). Wolverine (2013) Filminin Tekno- Oryantalizm Bağlamında İncelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2), 1055-1076.

Börekci, Ü. ve Börekci, O. (2010). Bir Oryantalizm Ürünü Olarak İstanbul’un Frenk ve Levanten Mahalleleri Seyahatnamesinde “Doğu” Ve “Batı” İmgeleri, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 1-26.

Çetinkaya, B. A. (2009). Batı'daki "Sürgün" Doğulu/Yabancı Edward Said'in Gözüyle Oryantalizm-"Öteki’nin Tanımlanması. Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1), 3-23.

Dursun, O. (2014). Batı’nın Egemen “Kötü-Öteki-Doğu” Düşüncesinin Pekiştirildiği Bir Alan: Dünya Basın Fotoğrafları Kuruluşu, Yılın Fotoğrafı Kategorisi Üzerine Bir Analiz, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(47), 19-50.

Gençal, A. (2020). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi. Tarih Kritik Dergisi, 6 (2), 185-190.

Göregen, M. (2017). Oryantalist İslam Yorumlarının Psiko-Sosyal Temelleri, Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 1(1): 32-42.

Güven, F. (2018). Discourses Of Orientalism And Counter- Orientalism İn Post- September 11 Movies: United 93 And Rendition. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (11), 259-272.

Harmankaya, H. (2015). Turkish Women’s Figures and Clothing Properties Seen in Ottoman Term Orientalist Paintings. International Journal of Sport Culture and Science, 3 (1), 764-781.

Hepkul, A. (2002). Bir Sosyal Bilim Araştırma Yöntemi Olarak İçerik Analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 1-12.

Kırpık, G. (2009). Doğunun ve Batının Gözünden Haçlılar. İstanbul: Selenge Yayınları.

Kızıl, F. (2007). Oryantalizm Sempozyumu, Edward W. Said ve Düşündürdükleri, Hadis Tetkikleri Dergisi, 5 (1), 142-156.

Köse, M. ve Küçük, M. (2015). “Oryantalizm ve Öteki Algısı”. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 107-127.

Kula, O. B. (2018). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Martı, H. (2018). İslamofobi ve Avrupa’da Müslüman Kadın İmajı”. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (13), 36-46.

Sağır, A. ve Kırımlı, S. (2016). Oryantalizm ve Oksidentalizm Arasında Çanakkale Savaşı’nın Bellek İzdüşümleri: Çanakkale Yolun Sonu ve Son Umut Filmleri Örneği. Sosyoloji Dergisi, (33), 67-104.

Sakal, F. (2016). Doğu- Batı Ne Demektir, Ne Yana Düşerler?. Studies Of The Ottoman Domain (Osmanlı Hâkimiyet Sahası Çalışmaları), 6 (10), 1-24.

Satır, M. ve Özer, N. (2018). Oryantalist Bakış Açısının Sinemaya Yansıması: The Physcıan (2013) Filmi Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6 (1), 759-778.

Savaş, M. (2019). Karikatürlerle Oryantalizm Avrupa’nın Türk ve Türkiye Algısı. Tarih Kritik Dergisi, 5 (2), 118-121.

Şakrak, B. (2019). Alternatif İran Filmleri, Oryantalizm ve İki Bacaklı At. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12 (25), 135-151.

Uzunoğlu, M. (2018). Batı Resminde “Doğu” İmgesinin Oluşmasına Aracılık Eden Kadın Temsilleri, Sanat ve Tasarım Dergisi, (21), 223-242.

Ürkmen, S. (2018). Oryantalizmin Doğu Algısı, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9 (2), 151-170.

Yardımcı, M. (2014). Geleneksel Kültürümüzde Kahve. AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 2 (4), 85-9.

Yıldırım, E. ve Hi̇ra, İ. (2016). Türk Televizyon Dizilerinde Oryantalist Yansımalar: Muhteşem Yüzyıl Örneği. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 43-53.

Yılmaz, G. (2015). The Devshirme System and the Levied Children of Bursa in 1603-4. Belleten, (79), 901-930.

Yiğit, Z. (2013). Hollywood Sineması'nın Yeni Oryantalist Söylemi ve 300 Spartalı. Selçuk İletişim, 5 (3), 236-249.

İndir

Yayınlanmış

2023-09-26

Nasıl Atıf Yapılır

Atay, T., & Yılmaz, S. (2023). Türkleri Konu Alan Filmlerde Oryantalist Bakış Açısı Bağlamında “Drakula Başlangıç” ve “Türk Hamlesi” Adlı Filmlerin İncelenmesi. Atlas Journal, 9(51), 25–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.8359164

Sayı

Bölüm

Makaleler