HİÇ KİMSE GÖSTERİYİ GÖRMÜYOR: MARTIN CRIMP'IN NO ONE SEES THE VIDEO ADLI OYUNUNUN DEBORDCU YENİDEN OKUMASI
Özet Görüntüleme: 163 / PDF İndirme: 52
DOI:
https://doi.org/10.31568/atlas.484Anahtar Kelimeler:
No one Sees the Video, Guy Debord, Martin Crimp, Gösteri, SaptırmaÖzet
20. yüzyılın ikinci yarısında, kökeni avangart bir sanatsal geleneğe dayanan, Guy Debord liderliğindeki nispeten küçük ancak etkili bir Paris merkezli entelektüel grup, dünyadaki yerleşik gerçeklik algısına karşı bir isyan başlattı: Bu entelektüellere Durumcular adı verildi (1957-1972). 1950'li ve 1960'lı yıllarda Durumcular, 19. yüzyılda emeğin yabancılaşmasının eşlik ettiği halkın hem kendilerine hem de topluma yabancılaşmasının üretimden kaynaklandığını, ancak 20. yüzyılda bu yabancılaşmanın şeklinin değiştiğini ve tüketime dayalı bir hale geldiğini iddia etmeye başladılar. Onlara göre, tüketim mutluluğun anlamını saptıran ve özgürlük ve benlik için var olan diğer tüm fırsatların üstünü örten güçtü. Kültür’ün arkasındaki kavramlar endüstrinin arkasındaki fikirler kadar tehlikedeydi. Guy Debord bütün gerçekliklerin soyut imgelere dönüştüğü bu yeni egemen toplum düzenine Gösteri Toplumu adını vermiştir. Martin Crimp de oyunlarında benzer sorunlarla ilgilenir ve tüketim bağımlılığının insanlar üzerindeki etkisine odaklanıyor. Bu nedenle biz çalışmamızda, Crimp'in No one Sees the Video adlı oyununun Debord'un Gösteri Toplumu kitabı ve bu kitapta ortaya attığı ‘asimilasyon’ (recuperation) ve ‘saptırma’ (détournement), gibi kavramlar ışığında yeniden okumasını yaparak, bu kavramların oyunda karşımıza ne ölçüde etkili olduğunu inceledik.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.