Quick Access


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


Summary


ŞAHMERAN RESİMLERİNDEKİ SEMBOLLERİN GÖSTERGEBİLİMSEL VE ANLAMBİLİMSEL ÇÖZÜMLENMESİ

Şahmeran resimleri, Geleneksel halk sanatımızın belirli yörelere özgü figüratif nadir örneklerinden olması, derinlerden gelen kolektif bilinci yansıtması, önemli çağdaş Türk ressamlarımıza ilham vermesi, toplumsal yaralara parmak basması ve kült değeri taşıması açısından ayrıcalıklı bir konuma sahiptir. Şahmeran resim geleneği bu araştırmada biçim içerik ve öz olarak incelenirken daha çok içerik ve öz yönüyle ilgili olan semboller ve anlamları merkezinde ve bu resimlerin topluma ilettiği mesaj temelinde sorgulanmıştır. Bu bağlamda gelenekselden moderne uzanan bu resimlerin kompozisyon şemasında barındırdığı nesne ve simgeler tek tek incelenerek yorumlanmıştır. Şahmeran resimlerindeki belli başlı simge ve nesneler şunlardır: çeşitli hayvanlar ve onlara ait uzuvlar: yılan, kelebek, balık, yılan başlı kuyruk ve ayaklar, yılan dili, yılan ya da balık pulları, boynuz, kulak, çeşitli kuşlar, kırlangıç, tavus kuşu, güvercin; çeşitli takılar: taç, alınlık, sorguç yada hotoz, püskül, kalpli kolye, boyunduruk yada tasma, halhal, toka, küpe, yüzük, boyunda yemeni; çeşitli bitki ve çiçekler: palmiye, karanfil, lale, menekşe, gül, tomurcuk, hatai, yaprak, zeytin dalı; diğer semboller : perde, güneş, , gemi, el içinde göz, Hz. Fatıma’nın eli, taç üzerinde göz, ayna, kadeh, taht, ay ve yıldız. Yine şahmeran resimlerinin bulunduğu yöreler; resimde kullanılan renk; bakır, porselen cam dokuma gibi malzeme ve teknik; biçim-içerik ilişkisiyle anlambilimsel ve göstergebilimsel temelde değerlendirilmiştir.



Keywords
Şahmeran Resimleri, Halk Sanatı, Sembol, Göstergebilim, Anlambilim

References

Advanced Search


Announcements


Address :Taras Shevchenko National University Volodymyrska St, 60, 01033 Kyiv/Ukrayna
Telephone :+90 543 373 80 81 Whatsapp Fax :
Email :atlasjournal.net@gmail.com

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri